Van Baez naar Under The Red Sky

De gedachtentrein begon bij Joan Baez, de aanleiding waarom deze zangeres in mijn kop op plopte, weet ik niet meer. Ik houd namelijk niet van de muziek van Baez, het is dus raar dat ik aan haar dacht. Enfin, Joan Baez dus. Van de muziek van Baez ging het naar de duetten die ze met Bob Dylan zong. Eigenlijk meestal ook een ramp, als je het mij vraagt, met dank aan de zingende misthoorn - zoals de bijnaam van mevrouw Baez luidt in huize Willems. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals Deportee (Plane Wreck At Los Gatos) zoals te horen & zien is in de film Hard Rain.

Na Baez stuurde de gedachtentrein met de vraag naar wie wel een goed duet met Bob Dylan kan zingen me langs onder andere Emmylou Harris, Willie Nelson & Barbra Streisand. Het oordeel is achtereenvolgens: oké, bijna goed & een ramp. 

Er kwamen nog meer zangpartners voorbij denderen, maar nergens bleef ik aan plakken. Dat was gisteren & eigenlijk had ik de hoop opgegeven. 

Gisteravond in dat moment ergens tussen waken en slapen hoorde ik in mijn achterhoofdradio de regels

You came, you saw, just like the law

You married young, just like your ma

gezongen door twee stemmen waarvan één van Dylan, vervlochten en toch duidelijk van elkaar te onderscheiden. De tweede stem bijna twijfelend, met het woord zekerder van zichzelf wordend. Al luisterend, steeds weer naar die twee regels zoals ze sinds jaar & dag in mijn achterhoofdradio wonen, viel ik in slaap.

Vanochtend bij het ontwaken stond die radio nog steeds aan, steeds dezelfde twee regels spelend. Die regels komen uit Born In Time en hoewel het niet echt een duet is, is de samenzang tussen Bob Dylan en David Crosby - de man van die tweede stem - zo goed, dat ik als ik zou moeten kiezen tussen die twee regels Born In Time of alle Dylan/Baez-duetten, die paar seconden Born In Time blijven.

De eerste bak koffie werd vanochtend begeleid door Born In Time, hoe kan het ook anders. En daarna nog een keer. Ooit naar de credits voor die song gekeken? Niet alleen zingt Dylan, hij speelt ook accordeon. Vreemd.

Verder kijkend naar de credits op Under The Red Sky - het album waarop Born In Time te vinden is - zag ik dat Crosby ook de tweede stem zingt op 2 X 2, misschien niet Dylans sterkste compositie, maar de samenzang is ook op deze song erg goed.

Tsja, Under The Red Sky. Natuurlijk weet ik uit de boeken dat ik moet neerkijken op die plaat. Kinderliedjes, muzikaal matig, zeker na het een jaar eerder verschenen Oh Mercy. Under The Red Sky is zó slecht, dat zelfs producer Don Was in meerdere interviews heeft laten doorschemeren dat hij het niet goed heeft gedaan & dat (mede) daarom Under The Red Sky onder de maat is.

Fuck Don Was. Under The Red Sky is helemaal niet matig.

Fuck de Dylanbibliotheekschrijvers & popjournalisten met hun doorsnee meningen. Under The Red Sky is een goed album.

Natuurlijk is Oh Mercy een goede plaat, maar ik luister liever naar Under The Red Sky. Natuurlijk heeft Oh Mercy het schitterende Man In The Long Black Coat, maar ergens op dat album staat ook die tenenkrommende, niks toevoegende doorsnee sax-solo. Natuurlijk is Most Of The Time sterk, maar sinds het horen van een outtake van die song, blijkt de Oh Mercy-versie hooguit goed. Geef mij maar Under The Red Sky. 

Under The Red Sky heeft meer vuur, meer passie, meer rammel dan Oh Mercy. Oh Mercy is een prima plaat, maar Under The Red Sky is simpelweg avontuurlijker en daarom voor mij aantrekkelijker.

Nee, Under The Red Sky is niet perfect, maar de songs op dit album rammelen lekker. Er is geen strijkbout over de muziek gehaald, er is leven in de (muzikale) kreukels, karakter. Luister bijvoorbeeld naar het rammelen in 10.000 Men of Cats In The Well. Of het schitterende titelnummer met meer accordeon dan Born In Time (zonder dat de credits verklappen wie het speelt) en het uitstekende gitaarwerk van George Harrison. Maar vooral: luister hoe Dylan dat titelnummer zingt. 

En als ik het dan toch over Dylan-de-zanger heb, luister naar God Knows en het bijna altijd over het hoofd geziene Handy Dandy. Niet Dylans sterkste compositie, maar die stemgymnastiek van hem op dit nummer. Eentje voor de boeken, Olympisch zilver op de 3 minuten zang. De stem trekt, rent, sleurt, zeurt, treitert & slijmt in deze ene song. Het is die stem waarom ik naar Dylan luister, waarom Under The Red Sky tot zijn betere albums behoort. 

En dan heb ik het nog niet eens gehad over T.V. Talkin' Song

Nogmaals: Fuck de Dylanbibliotheekschrijvers & popjournalisten met hun doorsnee meningen. Ik heb het eerder geschreven & ik schrijf het nogmaals: T.V. Talkin' Song bevat Dylans beste zangpartij van de jaren '90. Het is beter dan alles op Oh Mercy of Time Out Of Mind. Als Handy Dandy Olympisch zilver is, dan is T.V. Talkin' Song goed voor het goud. Met vlag & wimpel. 

Het is 2026, 36 jaar na het verschijnen van Under The Red Sky. Het is tijd dat dat album eindelijk de lofprijzingen krijgt die het verdient.

Bij deze.


TW 10062026

aantekening #5

Sinds een uur of vier vanmiddag draai ik Dylan-albums op cassette. Het is nu bijna negen uur. Momenteel draait Knocked Out Loaded. Voor je beweert dat het geen ene moer uitmaakt of je Knocked Out Loaded - of welk Dylan-album dan ook - draait op elpee, cd of cassette, zeg ik nu al vast dat je voor 98,6% gelijk hebt. Voor die overige 1,4% maakt het wel degelijk uit. Ieder formaat heeft ten slotte een eigen geluid, nog even afgezien van andere eigenaardigheden. [1]

Ik heb net even snel de cassette op de foto gezet voor ik 'm weer terugschoof in het deck om te beginnen aan kant 2 & daarmee de voornaamste reden om Knocked Out Loaded überhaupt te draaien: Brownsville Girl.

Ik ken maar weinig Dylanliefhebbers bij wie Knocked Out Loaded niet bungelt in de onderste regionen van de voorkeurslijst & hoewel ik in het verleden wel eens geschreven heb dat Knocked Out Loaded helemaal niet zo slecht is als men vaak beweert, staat 'ie op mijn ranklijst ook niet hoog. Knocked Out Loaded is vooral wisselvallig. Opener You Wanna Ramble lijkt terug te grijpen op de rock 'n roll uit Dylans jeugd & mag ik wel graag horen. Daar staat het kinderkoortje van They Killed Him tegenover, daar krijg ik jeuk van. Driftin' Too Far From Shore is in mijn smaak een middenmoter, terwijl Precious Memories me vandaag niet ligt. Maybe Someday is wel oké.

Kant 2 begint dus met topstuk Brownsville Girl, maar als ik eerlijk ben vind ik - wederom rock 'n roll - Got My Mind Made Up misschien wel minstens net zo'n aangename song als Brownsville Girl. Oké, het heeft niet de verhaal-kwaliteit van Brownsville Girl, maar puur afgaande op de muziek is Got My Mind Made Up uitstekend. De plaat sluit dan weer af met een middenmoter: Under Your Spell.

De problemen waar dit album onder gebukt gaat, zijn er volgens mij drie:

1. Een aantal tracks op vooral kant 1 zijn tè jaren '80 naar mijn smaak;

2. De songs vormen geen geheel, geen album. Knocked Out Loaded is een verzameling losse songs;

3. De concurrentie in Dylans back catalogue is moordend.

De kunst om van Knocked Out Loaded te genieten is dan ook tijdens het luisteren sterke concurrenten als Blonde On Blonde of Blood On The Tracks of - om het bij de jaren '80 te houden - Oh Mercy te vergeten. Daarnaast kan het helpen naar Knocked Out Loaded te beluisteren als een serie - ogenschijnlijk willekeurig bij elkaar gezette - losse songs. Wat (mij) dan gaat opvallen is dat er natuurlijk een of twee zwakke broeders voorbij komen, maar ook dat Knocked Out Loaded meer is dan Brownsville Girl plus opvulling.


[1] Het is 98,6% om 1,4% of 96,8% om 3,2%. Een van die twee, daar ben ik zeker van.

Dylan kort #4

Baby, Won't You Be My Baby [live 4 juni], staat inmiddels op YouTube.

Audi: reclame met een boel nep-Dylan en een beetje echt op YouTube.

John Tytell - Reading New York [2003]: New York had become an international artistic center, "a dream of cosmopolitan riches of the mind," as Bob Dylan put it. [blz. 286]

Ik heb even moeten zoeken waar Tytell deze quote vond. Het komt uit het interview met Ron Rosenbaum voor Playboy [mrt. 1978]: 

RR: Why did you leave Minnesota?

BD: Well, there comes a time for all things to pass.

RR: More specifically, why the dream of New York?

BD: It was a dream of the cosmopolitan riches of the mind.

RR: Did you find them there?

BD: It was a great place for me to learn and to meet others who were on similar journeys.

RR: People like Allen Ginsberg, for instance?

BD: Not necessarily him. He was pretty established by the time I got there. But it was Ginsberg and Jack Kerouac who inspired me at first—and where I came from, there wasn’t the sophisticated transportation you have now. To get to New York, you d have to go by thumb. Anyway, those were the old days when John Denver used to play sideman. Many people came out of that period of time. Actors, dancers, politicians, a lot of people were involved with that period of time.

RR: What period are you talking about?

BD: Real early Sixties.


dienstmededeling

Ik ben momenteel [5 juni] bezig met het aanpassen van het uiterlijk van de blog. Dat kan voor wat ongemakken zorgen. Excuses daarvoor. Feedback is meer dan welkom. Graag via e-mail [zie kolom rechts voor mailadres].

aantekening #4

Gisteravond gaf Bob Dylan het eerste van een serie concerten van de Long Hot Summer Tour. Dat concert was in Troutdale, Oregon. Ik zal hier niet na ieder concert de setlist plaatsen, er zijn genoeg andere plekken online waar je die informatie kunt vinden, zoals op de website Bob Links van Bill Pagel [website]. Maar als er wat bijzonders is, zal ik het zeker niet laten dat te melden.

Nou valt er wel het een en ander te melden over het concert van gisteravond, kleine dingen vooral, met één uitzondering: song 13 op de setlist.

Tussen de covers die Dylan & band gisteravond speelden - zoals Share Your Love With Me en I'll Make It All Up To You - zou je bijna over het hoofd zien dat het, zoals het zich nu laat aanzien, met song 13 toch net even anders zit. Ik houd bewust nog een slag om de arm. Pas wanneer de definitieve bevestig komt, bijvoorbeeld met een opname van het concert, durf ik die voorzichtigheid te laten varen.

Wat is er aan de hand, vraag je je mogelijk af. Komt 'ie: op plek 13 stond gisteravond de song Baby, Won't You Be My Baby op de setlist. Dit is - zoals het nu lijkt - geen cover van een obscure song uit de jaren veertig of vijftig, maar een Dylan-compositie en wel eentje uit de Kelderdagen. 

Baby, Won't You Be My Baby werd door Dylan in 1967 geschreven waarna hij het opnam op een van de befaamde kelderbanden om vervolgens - zoals bij veel kelderopnamen - de song te vergeten. Hij speelde het - voor zover bekend - nooit meer. 

Toen in 1975 Dylans platenmaatschappij onder de titel The Basement Tapes kelderopnamen uitbracht, bleef Baby, Won't You Be My Baby op de plank liggen. Pas in 2014, met het uitkomen van The Basement Tapes Raw en The Basement Tapes Complete als elfde deel van The Bootleg Series, kreeg die oude opname van Baby, Won't You Be My Baby uit 1967 een officiële release.

En nu, juni 2026, duikt de song op op de setlist van Dylans eerste concert van de Long Hot Summer Tour. Het is in het verleden natuurlijk wel vaker gebeurd dat een song pas na decennia een live-debuut krijgt, maar in het geval van Baby, Won't You Be My Baby ligt het toch nog even anders. Want wat heeft Dylan bewogen om de song op de setlist te zetten?

Laten we niet vergeten dat Dylan het in 1967 opnam en - nog belangrijker - daarna links liet liggen, misschien zelfs - niet geheel onwaarschijnlijk - vergat. Er moet een moment geweest zijn in de aanloop naar de huidige tournee waarop Bob Dylan bedacht die oude keldersong eens af te stoffen. Was dat eigen initiatief? En zo ja, betekent dat dat hij naar het elfde deel van The Bootleg Series heeft zitten luisteren? Ik kan het me moeilijk voorstellen. Dylan staat er niet om bekend naar zijn werk te luisteren, wat heel logisch is. Ooit gehoord van een schrijver die zijn eigen romans leest? Ik niet. Is er dan iemand binnen zijn kring die Dylan heeft weten te bewegen die oude keldersong af te stoffen? Het zou kunnen, maar wie? Ik durf het werkelijk niet te zeggen.

En als het dan toch zo is dat Dylan zijn back catalogue onder de loep neemt op zoek songs voor zijn concerten, krijgen we deze lange, hete zomer tijdens concerten dan meer keldersongs of andere vergeten parels te horen? Ik verwacht het niet, maar laat me graag verrassen.

Zoveel vragen, wensdromen en veronderstellingen, als de Baby, Won't You Be My Baby van gisteravond inderdaad die oude keldersong is.

aantekening #3

In de ogen van eenieder die niet zoals ik door het verzamelaarsvirus is gegrepen, is het ongetwijfeld niet van belang, maar een kleine ontdekking kan mijn dag maken. Zo legde ik eerder vandaag de eind 1973 in Japan uitgekomen promoplaat Gift Pack Series: Gift Pack '74 [CBS Sony YAPC30] op de draaitafel en ontdekte dat dit album niet de volledige versie van Blowin' In The Wind bevat, maar een edit, een ingekorte versie. 

En dat verraste mij want zowel discogs als website Searching For A Gem maakt geen melding van een edit. En dus is er gelijk een mailtje gegaan naar Alan Fraser, webmaster van Searching For A Gem, niet om hem wijsneuzerig op een onvolkomenheid te wijzen, maar om hem te helpen de site beter te maken. [Searching For A Gem]

Nee, het is geen ontdekking die de wereld op z'n grondvesten zal doen schudden, maar mijn wereld wel een beetje.

Veel meer schudding in mijn wereld was er vanochtend tijdens het luisteren naar een recent opgedoken Dylan-track die ik nog niet kende. Via de mail ontvangen van een medeliefhebber [dank!].

Maar de grootste schudding was een week of twee geleden toen ik uit een recent gekochte stapel afleveringen van tijdschrift Sing Out! tegen alle verwachtingen in Sing Out! volume 21, nr. 2 uit 1972 aantrof met daarin nog steeds de flexidisc met daarop een fragment van Allen Ginsbergs September On Jessore Road inclusief muzikale bijdrage van Dylan.

De kans is groter dat je een trompet spelende eenhoorn op de Veluwe tegenkomt, dan deze flexidisc & ik krijg 'm zo even in mijn schoot geworpen! Het geluk is weer eens met de domme.

Ik realiseer me dat bovenstaande makkelijk gelezen kan worden als een kijk-mij-eens-bericht. Zo is het zeker niet bedoeld. Ik ben simpelweg enthousiast. De muziek van Bob Dylan & - voor mij - het verzamelen van van alles & nog wat rond Dylan, houdt mij bezig. Ik hoop een klein stukje van dat enthousiasme over te brengen op lezers.


Tom Willems

04 VI 2026

Dylan kort #3

Allen Ginsberg, Amerikaanse Beatdichter, werd vandaag 100 jaar geleden geboren. 

Bob Dylan is vanaf een jonge leeftijd een bewonderaar van het werk van Ginsberg. De invloed van Ginsberg & zijn mede-Beats is dan ook terug te vinden in de teksten van Dylan. De bewondering bleek al snel wederzijds waarna de een vriendschappelijke relatie tussen Dylan & Ginsberg ontstond.

Ginsberg is in woord en / of beeld te vinden op meerdere albumhoezen van Bob Dylan. Hij was erbij in 1965 in Londen (& dus in Dont Look Back) & tijdens de Rolling Thunder Revue. 

Zoals er sporen van Ginsberg in Dylans leven & werk te vinden zijn, zo is Dylan in Ginsbergs leven & werk te vinden. In tientallen gedichten van Ginsberg komt Dylan voorbij & toen Ginsberg begin jaren zeventig een carrière in de muziek ambieerde, was daar Dylan om hem wat muzieklessen te geven & in de studio bij te staan.

Na het overlijden van Ginsberg in april '97 speelde Dylan tijdens een concert in Moncton, New Brunswick Ginsbergs favoriete Dylansong Desolation Row [setlist].

Drieëntwintig jaar na het overlijden van Ginsberg, dook de dichter op in Key West (Philosopher Pirate) op het album Rough And Rowdy Ways [lyrics]:

I was born on the wrong side of the railroad track

Like Ginsberg, Corso and Kerouac

Meer over de relatie tussen Bob Dylan & Allen Ginsberg is te vinden in mijn boek Dylan & de Beats.

Folkways: De in aantekening #2 genoemde aanklacht van Bob Dylan tegen Folkways ging met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid over het door Folkways in 1977 uitgebrachte album Bob Dylan vs A.J. Weberman waarop door Weberman opgenomen telefoongesprekken met Dylan te horen zijn. Dit album werd al snel - op aandringen van Dylan - weer uit de handel gehaald. [SFAG] [dank Rob!]

Op de website van Smithsonian Folkways zijn alle (?) Fokways-releases met Bob Dylan terug te vinden, met uitzondering van Bob Dylan vs A.J. Weberman. [Smithsonian Folkways]

Jurriën Rood publiceerde onlangs zijn boek Wat zingen ze nou? Hoe popteksten je door het leven gidsen. Een prettig leesbaar, aardig boek over de teksten van popsongs. En, zoals te verwachten in een boek over songteksten, komt Bob Dylan regelmatig voorbij in Wat zingen ze nou? Naast de vele zijdelingse vermeldingen van Dylan is er het hoofdstuk Dylan lacht waarin Rood zich vooral concentreert op Dylans & producer Tom Wilsons lachstuip aan het begin van Bob Dylan 115th Dream van Bringing It All Back Home. Dat het sinds het verschijnen van The Cutting Edge, het twaalfde deel van The Bootleg Series in 2015 vaststaat dat die lachstuip helemaal niet het gevolg is van het niet invallen van de studiomuzikanten, is blijkbaar aan Roods aandacht ontsnapt. Dat kan. Het maakt Rood zeker niet uniek. Kwalijker is het dat Rood door - naar ik aanneem hypercorrectie - nou juist een van de sterke kanten van Dylans songtekst voor zijn 115de droom te niet doet.

Dylans 

The waitress he was handsome

is bij Rood

The waitress she was handsome 

geworden. Diezelfde [naar ik aanneem] hypercorrectie zorgt ervoor door een paar regels verder Rood de filmtitel Dont Look Back verhaspelt tot Don't Look Back, maar deze fout is in de afgelopen decennia zo gewoon geworden, dat ik dat Rood niet kwalijk kan nemen.

Kortom: Wat zingen ze nou? is een aardig, lichtvoetig boek. Alleen jammer van de he/she-verwarring.

Misschien draai ik - om de verwarring nog eens te onderstrepen - zo Walk On The Wild Side van Lou Reed. Dat begint zo:

Holly came from Miami, F.L.A.

Hitch-hiked her way across the U.S.A.

Plucked her eyebrows on the way

Shaved her legs and then he was a she


Tom Willems

03 VI 2026